Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

nederlanders in Uruguay?

  • Walter Francia

    BESTE MENSEN,

    IK KOM UIT URUGUAY EN WOON AL LANG IN NEDERLAND.

    MIJN PARTNER EN IK HEBBEN INMIDDELS EEN HUIS IN URUGUAY GEKOCHT EN SINDS 2008

    ZIJN WIJ VAK IN URUGUAY, SOMS KORT EN SONS LANGE PERIODEN. HET IDEE IS OM OP EEN GEGEVEN MOMENT

    DAAR TE GAAN WONEN EN MOGELIJKE AF EN TOE IN NEDERLAND TE ZIJN. OP MOMENT ZIJN WIJ AAN HET KIJKEN

    HOE WIJ DAAR GELD ZOUDEN KUNNEN VERDIENEN, EEN JOB…… OF IETS ZELF TE ONDERNEMEN.

    IK BEN DAAR GEBOREN MAAR BEN GROTEN DEELS VAN MIJN LEVEN IN HET BUITENLAND GEWEEST, IK BEN NU

    PAS MIJN EIGEN LAND AAN HET ONDEKKEN.

    URUGUAY IS EEN WONDERLIJKE LAND, WONDERLIJK IN DE ZIN DAT JE VRIJ SNEL TOT RUST KOMT, DAT DE MENSEN

    ZO VRIENDELIJKE ZIJN !!!!!, DAT JE ALS BUITENLANDER SNEL THUIS VOELT, EN ………ALS JE EEN TIJD DAAR BENT

    HEB JE IN KORTE TIJD HET GEVOEL DAT JE MEER REDENEN HEBT OM TE BLIJVEN DAN OM WEG TEB GAAN. MENSEN

    WARDEREN ECHT ALS BUITENLANDERS EEN NIEUW START IN URUGUAY WILLEN ONDERNEMEN.

    HET IS VEILIG EN SOMS EEN BEETJE SAAI, TOT JE VRIENDEN EN KENISSEN GEMAAKT HEBT!!!!!!!!, DAN ZULLEN DEZE MENSEN

    DUIDELIJK AAN JE LATEN MERKEN DAT JIJ OP HUN KAN REKENEN. VERDER ZUL JE LANGZAAN ONDEKEN DAT ER HEEL VEEL TE

    DOEN IS, EN…ALS JE AF EN TOE BEHOEFTE HEBT AAN DE DINGEN VAN EEN WERELD STAD HEBT, BEN JE ER ZO IN BUENOS AIRES.

    HOE DAN OOK HET LAND HEEFT VEEL TE BIEDEN, VEEL CULTUUR EN MENSEN LEZEN VEEL.

    HET IS GEEN LAND DIE BUITENLANDERS TREKT WEGENS GRANDEUR, GROTE TOURISTISCHE ATRACTIES, ENZ.,

    HET IS EEN LAND DAT JUIST WEGENS DE SIMPELE DINGEN VAN HET LEVEN MENSEN TREKT DIE OP ZOEK ZIJN

    NAAR VREEDE EN ALLES WAT PUUR IS. HET IS VERDER DE MEEST EUROPEES LAND VAN ZUIDAMERIKA.

    JE KAN IN URUGUAY EN LEVEN HEBBEN WAAR JE DAGELIJKS IN KONTAKT MET DE NATUUR KAN ZIJN, WAAR IEDEREEN

    DE RECHTEN VAN EEN ANDER RESPECTEERT, WAAR VRIJHEID IN DE GROOTSTE ZIN DES WORDS EEN NORMAAL IETS IS.

    URUGUAY IS GEEN SUPER GOEKOOP LAND MAAR ASL JE EEN HUIS KOOPT EN HEB JE DAN GEEN HYPHOTEEK, DAN

    IS HET MOGELIJK OM EEN GOED LEVEN TE HEBBEN, SOMIGE MENSEN GAAN PAS ALS ZIJ EEN PENSIOEN HEBBEN,

    SOMIGE STARTEN EEN EIGEN BEDRIJF. EEN BAAN VINDEN IS MOGELIJK MAAR HOU REKENING MEE DAT EEN GEWONE

    BAAN LEVERT GEEN GROOT SALARIS. MET EEN EIGEN BEROEP KUN JE VAAK GOED GELD VERDIENEN.

    HUIZEN KOPPEN IS NIET HEEL DUUR, ZIE ; www.buscandocasa.com, www.apuntavamos.com, www.mercosurinversiones.com

    ALS IEMAND WAT INFO NODIG HEEFT, HIERONDER MIJN MAIL ADRES EN MOGELIJK KAN IK VOOR IEMAND IETS BETEKENEN.

    IK KEN MAKELAARS, NOTARISSEN, ADVOCATEN, ENZ.

    VEEL GELUK MET HET VINDEN VAN EEN NIEUWE TOEKOMST IN URUGUAY!!!!!!!!!!!. “URUGUAY” = “THE COUNTRY OF THE COLOURFULL AND PAINTED BIRDS”

    WALTER FRANCIA franciawalter@hotmail.com

  • Elbart

    Het lijkt erop dat Hemmo toch voor Colombia heeft gekozen zie alhier

    Ben best benieuwd waarom het Colombia is geworden, want beide landen zijn totaal niet te vergelijken.

    Groeten,

    Elbart

  • Elbart

    Hmm, ikzelf heb vrijwel geheel Zuid-Amerika (m.u.v. Suriname en de Guyana's) uitvoerig bereisd zie mijn website en kan mij niet in alles vinden. Gelukkig is dit een forum om onze persoonlijke meningen te delen, dus bij deze:

    Uruguay is mij vooral een provincie van Argentinië gebleken. Mijn excuses voor de Uruguayanen, maar … wellicht een opsteker… jullie hebben niet de arrogantie van de Argentijnen.

    Qua auto's is mij enkel opgevallen dat er in Uruguay meer pick-ups rondreden, waarschijnlijk één van de landen met het hoogste percentage. Maar deze foto is toch echt door mij in Argentinië genomen. ;-) Wat betreft de auto's in Paraguay is algemeen bekend dat menig auto door diefstal in de buurlanden verkregen is, tsja als je steelt dan toch niet een wrak. Maar goed hier een foto van de snelweg in Paraguay met laatste model van volkswagen en hier de gesloten versie. ;-)

    Het golvende groene veelal agrarische (veeteelt en akkerbouw) landschap van Uruguay heeft in verhouding tot buurlanden weinig variatie. De bewoners zijn geciviliseerd, behouden en netjes. Al met al lijkt het land van Zuid-Amerika het meest op een Europees land (met op de tweede plek Chili). Uruguay deed mij steeds denken aan Schotland, inclusief de ruit-motief en petjes. Als je het stereotype latino oproept zal ikzelf niet aan een Uruguayaan denken. Mijns inziens voor een emigratie zal dit land de minste aanpassingsvermogen van ons Nederlanders vergen. Denk zelfs dat dit het enige land in Zuid-Amerika is waar je kinderen met gerust hart op straat zou kunnen laten spelen en je pubers op stap kunnen laten gaan…

    Paraguay daarentegen is op een top stereotype latino land. Voor de veiligheid zijn de inwoners meestal bewapend en dit niet om de schapen te beschermen. ;-)

    Al met al zijn de landen zo verschillend dat een ieder zelf de landen moet gaan beoordelen om een juiste wel overwogen keuze te kunnen maken naar zijn of haar wensen!

    Groeten,

    Elbart

  • Dennis Rolph

    Hoi mensen,

    Als eerste even over de autohuur.

    Die kan je gewoon vanuit Nederland regelen via Budget of anders even via google rechtstreeks in Uruguay.

    De meeste verhuurbedrijven spreken wel wat engels.

    Mocht dat niet lukken,dan geef maar een gil en zal ik ff kijken als in Montevideo kom.

    De meeste verhuurbedrijven accepteren alleen een creditcard(visa/mastercard)

    Als je in December wilt gaan,zorg dan dat je nu al accomodaties geboekt hebt.

    Er is hier nogal een chronisch tekort aan vakantieverblijven.

    Ik heb nu zelf een Chacra gekocht tussen Montevideo en Punta del Este

    Voor de Uruguayaanse wet ben je als je een charca koopt in de zona rural per definitie een boer en betaal je bijdrage voor pensioenopbouw en zorgverzekering,mits je de Uruguayaanse nationaliteit hebt.

    Bij aankoop van een chacra moet je bij de centro commercial de bijdrage betalen en krijg je een “RUT”nummer(Soort KVK registratie)

    Voor de BPS(zorg en pensioenopbouw) kan je kiezen als buitenlander heb ik vernomen,dit moet ik echter nog bevestigd zien.

    Dit bedrag is ongeveer 5000 pesos per 4 maanden(wat ik betaal)

    890 pesos registratie en de rest BPS

    Onroerendgoedbelasting in de zona rural is weinig tot niets.

    Een houten constructie van 49m2 met 2 verdiepingen kost maar liefst 47 pesos per jaar,lol.

    In de zona urbanisado betaal je bijdrage voor de vuilophaaldienst,straatverlichting etc.

    Dit kan WEL aardig oplopen.Daarbij komt dat de controle op illigaal bouwen daar zeer streng is.

    Je moet ook niet zomaar iets kopen via internet,ook niet via een makelaar.

    Het kan er leuk uitzien en goedkoop zijn,maar laat je niet verleiden.

    Ik heb in het verleden voor mensen in Panama terreinen geinspecteerd voor internetkopers.Derealiteit is vaak heel anders dan dat men je doet geloven.

    Auto,s kopen en onderhouden in Uruguay is een ramp,2e hands auto,s zijn erg duur.

    Een golf diesel van 10 jaar oud kost nog gauw US$6000,-

    Nieuwe auto,s kosten veel aan “pattent”,een toyota hi-lux kost al gauw 30.000 pesos per jaar.

    Oude auto,s betaal je minder tot niets voor,vandaar dat je veel antieke pickups ziet.

    Is wel handig,want dat zijn veelal klassiekers,en behouden hun waarde.

    BV laats op mercadolibre een 51 chevy pickup in orginele staat voor US$4000,-,dat is een goede koop.

    Ook zie je veel jeeps in alle prijsklasses

    Een kleine jeep met opknapwerk koop je voor een US$2000-US$3500,-(Jeep willy of laro 90 chassis)

    Vanaf nu zal ik wekelijks dit forum bezoeken om verdere vragen te beantwoorden.

    ook kan je een berichtje sturen naar flowertrade@hotmail.com

    Tips om iets leuks te kopen qua terreinen:

    Tussen km 54 en de peaje Solis Grande langs de route interbalneario prijzen vanaf US$10,-m2 aan de zuidkant(zona urbano) enUS$ 0,55 m2 aan de noordkant(zona rural)

  • Niek Frankenmolen

    Beste mensen,

    Ik heb een vijftal jaren geleden een “chacra” (een stuk grond van 30ha) met een leuk huis gekocht van een Argentijnse acteur aan de Rio Uruguay in het westen van Uruguay vlak bij de eerste brugverbinding met Argentinië. Volgende maand vertrek ik om me er definitief te vestigen met mijn (Argentijnse) vrouw.

    Ik ben dus al regelmatig in Uruguay geweest en ben toch wel erg gecharmeerd van het land, ook al is het landschap (vaak) op het eerste gezicht eentonig. Maar in dit eentonige landschap komt men vaak juweeltjes van mooie plekjes tegen. Ook de mensen zijn erg vriendelijk, ze bemoeien zich niet met je, laten je met rust, maar zijn vaak erg behulpzaam als je een beroep op ze doet.

    Ik lees in dit forum dat men maar weinig van Uruguay af weet, voor mij was dit hetzelfde. Langzamerhand door ondervinding begin ik me er een beetje de weg te vinden, maar ik laat mijn (financiële) zaken nog steeds door een “contador” (belastingdeskundige) afhandelen, voor het betalen van alle verplichtingen, deels omdat ik niet genoeg Spaans sprak en ook omdat dit in veel Spaans-talige landen het gebruik is. (zo'n man kost ong. 25/50 dollars per maand).

    En ik heb natuurlijk veel hulp van mijn Argentijnse vrouw, die veel gebruiken goed kent.

    Een aantal zaken in Uruguay zijn erg goedkoop: arbeid, vlees, lokale produkten, huizen (laten bouwen), goede lokale wijn, voor de rest is het er zoals in Europa, wereldmarktprijzen.

    In Uruguay heb ik het gevoel in Spanje te zijn, maar dan 30 jaar geleden.

    Voor mensen die geïnteresseerd zijn zich te vestigen in Uruguay en zich niet in de drukke badplaats (en behoorlijk dure) Punta del Este thuis voelen, hier een beetje reklame:

    Op mijn terrein heb ik een projekt voor een “urbanisation”, ik verkoop (dus binnenkort) kavels grond van 1500/2500m2 met schitterend uitzicht op de Rio Uruguay met aan de overkant op 6km Argentinië, in een beboste omgeving met vele mooie bomen en een fijn (privé) zandstrand, op 5km van een klein stadje (Fray Bentos) en op twee km van een klein badplaatsje. Een mooi huis laten bouwen kan al vanaf 60.000 euro. 6 kavels zijn al voorzien van water, stroom en binnenkort komen er nog een 6-tal bij. De toekomstige bewoners hebben een huis in een mooie, beschermde omgeving met een strand alleen toegankelijk voor de bewoners, een onderhouden park en voor de bewoners van tweede huizen is er een onderhoud-service.

    De nadruk van mijn projekt ligt bij het waarborgen van rust, het behouden en uitbreiden van de natuurlijke omgeving (park van 50% van de totale oppervlakte) en het stichten van een aantal voorzieningen voor de toekomstige bewoners. Meer interesse? playa.punta.diamante@gmail.com , ook voor hen die ik misschien met andere problemen kan helpen (al dan niet via mijn Argentijnse vrouw).

    Met vriendelijke groet,

    Niek Frankenmolen.

  • MJ

    Hoi allen,

    Ik ben ook bezig te onderzoeken of een emigratie naar Argentinie of Uruguay voor mij in de mogelijkheden zit. Ik begin door veel speurwerk op BA-fora steeds meer te neigen naar een mogelijk leven in Uruguay.

    Er is alleen zo weinig te vinden. Maar de relatief betere stabiliteit in het land, de mentaliteit van de mensen en de betere mogelijkheden om mij als buitenlander te kunnen vestigen in Uruguay spreken mij wel heel erg aan.

    Ik vraag me alleen af of iemand me iets kan vertellen over het uitgaansleven aldaar.. in vergelijking tot Buenos Aires. Is er veel te doen?

    Verder vraag ik mij af wat de betere buurten zijn in Montevideo om te huren? Kopen is nog niet aan de orde voor mij.

    Ik wil volgend jaar een vakantie boeken om zowel Buenos aires als Montevideo te bezoeken.

    Groetjes, MJ

    miriam Schreef:

    ——————————————————-

    > hallo henk,

    > ik wil graag emigreren met mijn dochtertje naar

    > uruguay. Wonen jullie er al.

    > Ik weet iemand die grond heeft, is dat iets voor

    > jullie.

    > Graag jullie ervaringen en als het mogelijk is de

    > mailadressen van maria en johan en ieder die

    > jullie heeft gemaild die al wonen in uruguay met

    > hun toestemming natuurlijk, graag wil ik mij goed

    > voorbereiden, groeten miriam

  • Peter

    Beste Annejan,

    Als je nog in Uruguay woont kan je dan contact met me opnemen via mail?

    Dank bij voorbaat.

    Peter

  • Hans

    Hoi

    Hoe liggen de brandstof prijsjes in Uru?????? waarom zijn 2e hands autos daar zo duur dan??

    Importeren zal ook wel niet leuk wezen (lees: hoge invoerbelastingen dus)

    Wat is zo en beetje het gemid salaris dat een uruguyaan verdiend??

    Ik las ergens hierzo een huisje te koop voor 60.000 euris….vond ik zelf nogal duur…

    Kortom als ik kan kiezen zouk toch voor Argentina gaan!!

    Hans.

  • Peter

    he Henk zit je er al, en hoe gaat het; ik ga ook naar Uruguay, lijkt me een prima plek, historische plaatsen, tango dansen, zwemmen tussen de wlavissen en dolfijnen, volgens mij is er een nederlandse gemeenschap en in de binnenlanden zijn er veel nederlandse boeren, het belastingklimaat is uitstekend, en een visum is geen probleem

    gr Peter

  • Peter

    hoi, ik ben er geweeest, ik ben 51 en de heb een mooie dame ontmoet van 27. we kennen elkaar nu 7 maanden en vokgend jaar gaan we trouwen,

    het is uitstkeend in uruguay, we zitten op tango les, uitgaan is super, je hoef je in totaal niet te vervelene, er zijn jeugddiscos maar ook clubs voor gesettelden en ouderen

    het mooiste vind ik de taal en het accent veel makkelijker uit te spreken dan in colombia waar ze zo binnen de mond praten

    wellicht kunnen we een nederlandse club uruguay oprichten, met kwartaal meetingen zodat alle nederlanders in uruguay eens per kwartaal bij elkaar komen voor een barbeque en een forum om uruguayse zaken voor nederlanders in uruquay te bespreken en adviesen te geven

    uruquay uis het veiligste en minst corrupte land van zuid amerika, de mensen zijn behoorlijk ontwikkeld en westers georienteerd; ik ben veel in brazilie, ecuador, peru geweest, te veel corruptie en jalouzie

    als je in ecuador iets begint wat bijdraagt aan de econmiie kan je nog een lening krijgen van de bank ook to 50%

    gr Peter