Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

nederlanders in Uruguay?

  • Peter

    Batlle's five-year term was marked by economic recession and uncertainty, first with the 1999 devaluation of the Brazilian real, then with the outbreaks of foot-and-mouth disease (aftosa) in Uruguay's key beef sector in 2001, and finally with the political and economic collapse of Argentina. Unemployment rose to close to twenty percent, real wages fell, the peso was devalued and the percentage of Uruguayans in poverty reached almost forty percent. These worsening economic conditions played a part in turning public opinion against the free market economic policies adopted by the Batlle administration and its predecessors, leading to popular rejection through plebiscites of proposals for privatization of the state petroleum company in 2003 and of the state water company in 2004.

    The majority 80% of these are Spaniards and Italians, followed by the French, Germans, Portuguese, British (English or Scots), Armenians, Maltese, Irish, Swiss, Russians, Poles, Croats, Bulgarians, Hungarians, Ukrainians, Lithuanians, Estonians, Latvians, Swedish, Danish, Dutch, Belgians, Austrians, Greeks, Scandinavians and Turkish. There are also smaller numbers of Georgian and Lebanese people.

    Approximately 6% of the population is Mestizo, while Afro-Uruguayans form 4% and about 1% or 2% are of Asian descent, mostly Lebanese/Syrian Arab and Chinese or Japanese ancestry.

    Uruguay has an impressive legacy of artistic and literary traditions, especially for its small size. The contribution of its alternating conquerors and diverse immigrants has resulted in native traditions that integrate this diversity. Uruguay has centuries old remains, fortresses of the colonial era. Its cities have a rich architectural heritage and an impressive number of writers, artists, and musicians. Uruguayan tango is the form of dance that originated in the neighborhoods of Montevideo, Uruguay towards the end of the 19th century. Tango, candombe, and murga are the three main styles of music.

    A prominent exponent of Afro-Uruguayan art is abstract painter and sculptor Carlos Páez Vilaró. He drew from both Timbuktu and Mykonos to create his best-known work: Casapueblo. His home, hotel and atelier near Punta del Este, Casapueblo is a “livable sculpture,” and draws thousands of visitors from around the world.

    Many of the European immigrants arrived in Uruguay in the late 19th century and have heavily influenced the architecture and culture of Montevideo and other major cities. For this reason, Montevideo and life within the city are very reminiscent of Western Europe.

    Uruguayans are known to eat a lot of meat, such as asado. The parrillada (beef platter), chivito (a substantial steak sandwich), and pasta are the national dishes. Football is the most popular Sport in Uruguay

    In October 2010, the unemployment rate was 6.2%. From 2002 to 2010, Uruguay's economy grew every year, 8 years running of growth. Uruguay's GDP expanded by 10.4% for the first half of 2010.

  • Jan-Willem

    Ik ben van plan om in het buitenland een agrarische onderneming op te zetten.

    Na mij een enige tijd georienteerd te hebben lijkt mij uruguay een fijn land om een onderneming op te zetten.

    Zijn er Nederlanders in Uruguay die mij hier enige informatie over kunnen verstrekken?

    Jan-Willem

  • Wilfred Morren

    Hallo Jan Willem,

    Ten eerste gefeliciteerd met deze goede keuze. Uruguay is een uitstekend land om een eigen bedrijf te starten. Met name in de landbouw zijn er veel mogelijkheden. Ik neem aan dat je de sector goed kent. Ik kan je eventueel verder helpen met het wegwijs worden in Uruguay. Er zijn uiteraard enkele procedures die doorlopen moeten worden alvorens je aan de slag kan. Wellicht ben je ook nog op zoek naar een locatie? Ik heb sinds een jaar een adviesbureau in Uruguay met een uitgebreid netwerk in de Uruguayaanse landbouw.

    Stuur me vrijblijvend een mailtje en dan bekijken we of ik iets voor je kan betekenen (wilfred73@hotmail.com)

    groet,

    Wilfred Morren

  • Wilfred

    Hallo MJ,

    Sinds ruim een jaar woon ik in Uruguay. Heb daar een eigen adviesbureau opgericht. Ik kan je wel verder helpen met wat informatie over Uruguay en Montevideo. Heb je al concrete plannen wat je hier zou willen gaan doen?

    groet,

    Wilfred

  • MJ

    Wilfred Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo MJ,

    >

    > Sinds ruim een jaar woon ik in Uruguay. Heb daar

    > een eigen adviesbureau opgericht. Ik kan je wel

    > verder helpen met wat informatie over Uruguay en

    > Montevideo. Heb je al concrete plannen wat je hier

    > zou willen gaan doen?

    >

    > groet,

    > Wilfred

    Hoi Wilfred, grappig dat jij nu net op mij reageert. Ik zat zojuist weer te browsen op internet en zag zojuist jouw pagina en had deze in mijn favorieten geplaatst. *toeval* bestaat niet zeggen ze ..nou :-)

    Ik werk nu nog gewoon in NL en mijn plannen om te verhuizen zullen zich uiterlijk jan 2014 voordoen. Ik heb nog even..maar dat moet ook wel. Heb eerst de zaken financieel op een rij te zetten, Spaans te leren, een bedrijf te starten..etc. Ik wil dus op termijn of volledig in Uruguay wonen en werken of 6m op en af. Dat laatste lijkt mij eerder een realiteit. Maar dat zien we dan wel.

    mijn email is justafemale32(AT)hotmail com

    mocht je mij kunnen emailen. Maar wat leuk dat je nog maar zeer recent de stap naar Uruguay hebt genomen..hoezo dat? Ik werk nu trouwens ook voor min LNV.

    gr MJ

  • jan kuper

    Hallo,

    Wij zijn vorig jaar in Uruquay geweest en hebben het plan om dit jaar weer te gaan. We willen deze tijd gebruiken om ons verder te orienteren.

    Ons plan is om in eerste instantie voor een periode van twee jaar naar Uruquay te vertrekken. Dit zal in het najaar van 2013 zijn.

    Wij zijn op zoek naar mensen die ons informatie kunnen verschaffen over het land, regels, voorwaarden waar we evt. aan moeten voldoen, regels om hier te mogen wonen en werken. We willen graag onze motoren laten inschepen om aldaar van het mooie land en landschap te kunnen genieten.

    Verder wil mijn vriend zijn gereedschap meenemen, hij is meubelmaker en hoopt daar zijn ambacht en beroep in te kunnen zetten. We denken eraan om een huis te kopen en een kleine casa particular te starten.

    Graag willen we informatie, evaringen en tips ontvangen.

    Groet Jan en Marieke

  • Verstichel Koen

    Beste

    Ben Belg,wil me vestigen in Uruguay,kan je me eventueel helpen met nuttige info?

    Dank bij voorbaat,

    Verstichel Koen -verstichel.koen@hotmail.com

  • René Veenstra

    (tu)……Hoi Annejan, inderdaad ben ik ook wel geintereseert in jouw ervaringen in de agrarische wereld in Uruguay.

    Ik ben 44 jaar en van beroep zeeman geweest en ‘moet’ nu het afgrijselijk leeg lot van het ‘leven’ in een uitkering ondergaan, en dat kun je voor mij gerust als een persoonlijk drama beschouwen, af en toe brul ik geexplodeert als men zegt ‘'je zit toch lekker in de uitkering?’' WETEN JULLIE WAT JULLIE MET DIE UITKERING MOGEN DOEN?! DONEER HET MAAR AAN DE POEZENBOOT IN AMSTERDAM(ik hou het dan nog netjes…toch en ik ben dol op dieren) hahaha Ik ga liever voor minder in Zuid-Amerika aan de slag, en dat meen ik echt hoor Annejan.

    Annejan, ik ben het ‘leven’ in nederland beu met name als je je bedenkt ‘hoe het er hier aan toe gaat’;

    ooit zei ik als de VVD de grootste wordt OF Wilders aan de ‘macht’ dan laat ik mij net zo lief naturaliseren als Marokaan van mij part. Nu is de VVD de grootste EN?! Wilders aan de ‘macht’….heeft in dit land in ieder geval de macht van de aandacht en dat is mij persoonlijk een doorn in het oog en ook al mag hij gerust wat mij betreft zijn mening hebben, ik word daar allesbehalve blij van want ik ben zeer gastvrij, voel mij een aardbewoner en globetrotter dus iedereen hoort erbij, ook ben ik heel spontaan, tolerant, extravert en ben van nature een barmhartig en heel blij en vrolijk mens welliswaar met een heetgeblakert temperamentje( wellicht Zuid-Amerikaans) en best weleens lastig karakter maar al deze eigenschappen begin ik hier in Nederland toch wel te missen bij ‘mijn’ medemensen en voel mij net een alien af en toe, maar dat ‘gemelk’ hier van bijv. "eerst het zuur dan het zoet'' en dan vervolgens de bevolking afschepen met bitter gal daar baal ik gewoon van terwijl ik ALLEEN MAAR IN EIGEN LEVENSONDERHOUD WENS TE VOORZIEN EN MEER NIET……maar ook niet minder want nog langer ‘mijn hand ophouden’ en ik hak em af hahahaha nou ja!

    Ik ben een keiharde werker en doe dat altijd met veel plezier maar de laatste jaren begin ik hier, na ik weet niet hoeveel gesolliciteer, oproepbasis bij uitzendbureau's die altijd van alles beloven en beloven en het woord ‘MISSCHIEN’ tot iets magisch hebben verheven, redelijk tot in ernstige mate te verkommeren.

    Graag wil ik naar Uruguay komen om lekker hard te werken en een fijn leuk leven opbouwen een gezinnetje stichten in een land 5x groter met 5x minder inwoners heeeeerlijk lijkt mij dat toch zeg…. en ik hoor dat men in Uruguay anders dan in Nederland wel graag buitenlanders zien komen vooral die een goede werkmentaliteit hebben, en die heb ik gelukkig als ex-zeeman in elke cel ingegoten meegekregen van mijn ‘zeevader’ (een bootsman) die je op je eerste reis altijd krijgt….en niet zoals veel jongeren de laatste tijd hier een arbeidsmoraal van een nat bierviltje hebben hahaha.

    Weet jij wat ik in bijv. de agrarische sector kan doen? Met paarden, op zo'n gigantische Ranche werken? Whatever en wat te denken van toeristisch varen, ik ben per slot SWK(stuurman-werkt.k>kleine schepen), en ik hoorde dat de BINNENVAART in ZUID-AMERIKA in de kinderschoenen staat(Artikel over Brazilie)HAHAHA DAAAAAR WIL IK TOCH ECHT ALS OVERWOESTBAAR KIND(LEES BOEK;Het onverwoestbaarkind) ECHT BIJ ZIJN……..TOCH?!

    Nou ja ik hoor het graag en wie weet weten andere mensen meer voor mij…. dan sta ik te trappelen van ongeduld……mijn emailadres is; Renees1966RockingRebel@live.nl ook heb ik er wel oren naar om gewoon te werken tegen kost en inwoning en misschien andere beginnende nederlanders te helpen met hun Hostel, of huisjes verhuur, BEGINNENDE TOERISTENBOOT of whatever…ik ben echt een 'IDEEENKANON dus zeg, vraag of roep en ik neem contact op. Groeten van en anderen ook alvast geluk en succes toewensend van RenéVeenstra, Wormerveer

  • Maxime Degroote

    Beste René,

    Vanuit Uruguay wordt er veel gevist, wist je dat? Er zijn boten die van hieruit telkens voor enkele weken uitvaren.

    Ik heb hier eens een canadees leren kennen die op een van die boten werkte en daar heel goed verdiende.

    Enkel: de overheid legt hier quota op (in de visserij) voor het percentage nationale en buitenlandse arbeiders

    en het wil nu lukken dat de buitenlanders steeds willen werken als de plaatselijke bevolking wil staken. (het staakrecht wordt hier toch af en toe misbruikt zou ik zeggen)

    Maargoed, wat ik dus wou zeggen is dat je misschien daar wel een postje kan versieren, zeker als je bootsman-skills en ervaring hebt,

    Maar tegelijkertijd weet ik niet of die internationale bedrijven van hieruit zullen blijven opereren.

    Verder zit het hele land in groei en is er een tekort aan mensen die graag hard en efficient werken. De lonen liggen hier dan wel laag,

    maar een betrouwbaar iemand die wél hard en efficient werkt is er meteen drie of vier andere waard en wordt dat vaak ook betaald.

    Jammergenoeg heb ikzelf geen visserijbedrijf maar een bouwfirma ;) Anders had ik je met je werkwoede zo aangenomen ;)

    René Veenstra Schreef:

    ——————————————————-

    > (tu)……Hoi Annejan, inderdaad ben ik ook wel

    > geintereseert in jouw ervaringen in de agrarische

    > wereld in Uruguay.

    >

    > Ik ben 44 jaar en van beroep zeeman geweest en

    > ‘moet’ nu het afgrijselijk leeg lot van het

    > ‘leven’ in een uitkering ondergaan, en dat kun je

    > voor mij gerust als een persoonlijk drama

    > beschouwen, af en toe brul ik geexplodeert als men

    > zegt ‘'je zit toch lekker in de uitkering?’' WETEN

    > JULLIE WAT JULLIE MET DIE UITKERING MOGEN DOEN?!

    > DONEER HET MAAR AAN DE POEZENBOOT IN AMSTERDAM(ik

    > hou het dan nog netjes…toch en ik ben dol op

    > dieren) hahaha Ik ga liever voor minder in

    > Zuid-Amerika aan de slag, en dat meen ik echt hoor

    > Annejan.

    > Annejan, ik ben het ‘leven’ in nederland beu met

    > name als je je bedenkt 'hoe het er hier aan toe

    > gaat';

    > ooit zei ik als de VVD de grootste wordt OF

    > Wilders aan de ‘macht’ dan laat ik mij net zo lief

    > naturaliseren als Marokaan van mij part. Nu is de

    > VVD de grootste EN?! Wilders aan de

    > ‘macht’….heeft in dit land in ieder geval de

    > macht van de aandacht en dat is mij persoonlijk

    > een doorn in het oog en ook al mag hij gerust wat

    > mij betreft zijn mening hebben, ik word daar

    > allesbehalve blij van want ik ben zeer gastvrij,

    > voel mij een aardbewoner en globetrotter dus

    > iedereen hoort erbij, ook ben ik heel spontaan,

    > tolerant, extravert en ben van nature een

    > barmhartig en heel blij en vrolijk mens welliswaar

    > met een heetgeblakert temperamentje( wellicht

    > Zuid-Amerikaans) en best weleens lastig karakter

    > maar al deze eigenschappen begin ik hier in

    > Nederland toch wel te missen bij ‘mijn’ medemensen

    > en voel mij net een alien af en toe, maar dat

    > ‘gemelk’ hier van bijv. "eerst het zuur dan het

    > zoet'' en dan vervolgens de bevolking afschepen

    > met bitter gal daar baal ik gewoon van terwijl ik

    > ALLEEN MAAR IN EIGEN LEVENSONDERHOUD WENS TE

    > VOORZIEN EN MEER NIET……maar ook niet minder

    > want nog langer ‘mijn hand ophouden’ en ik hak em

    > af hahahaha nou ja!

    > Ik ben een keiharde werker en doe dat altijd met

    > veel plezier maar de laatste jaren begin ik hier,

    > na ik weet niet hoeveel gesolliciteer, oproepbasis

    > bij uitzendbureau's die altijd van alles beloven

    > en beloven en het woord ‘MISSCHIEN’ tot iets

    > magisch hebben verheven, redelijk tot in ernstige

    > mate te verkommeren.

    >

    > Graag wil ik naar Uruguay komen om lekker hard te

    > werken en een fijn leuk leven opbouwen een

    > gezinnetje stichten in een land 5x groter met 5x

    > minder inwoners heeeeerlijk lijkt mij dat toch

    > zeg…. en ik hoor dat men in Uruguay anders dan

    > in Nederland wel graag buitenlanders zien komen

    > vooral die een goede werkmentaliteit hebben, en

    > die heb ik gelukkig als ex-zeeman in elke cel

    > ingegoten meegekregen van mijn ‘zeevader’ (een

    > bootsman) die je op je eerste reis altijd

    > krijgt….en niet zoals veel jongeren de laatste

    > tijd hier een arbeidsmoraal van een nat bierviltje

    > hebben hahaha.

    > Weet jij wat ik in bijv. de agrarische sector kan

    > doen? Met paarden, op zo'n gigantische Ranche

    > werken? Whatever en wat te denken van toeristisch

    > varen, ik ben per slot SWK(stuurman-werkt.k>kleine

    > schepen), en ik hoorde dat de BINNENVAART in

    > ZUID-AMERIKA in de kinderschoenen staat(Artikel

    > over Brazilie)HAHAHA DAAAAAR WIL IK TOCH ECHT ALS

    > OVERWOESTBAAR KIND(LEES BOEK;Het

    > onverwoestbaarkind) ECHT BIJ ZIJN……..TOCH?!

    >

    > Nou ja ik hoor het graag en wie weet weten andere

    > mensen meer voor mij…. dan sta ik te trappelen

    > van ongeduld……mijn emailadres is;

    > Renees1966RockingRebel@live.nl ook heb ik er

    > wel oren naar om gewoon te werken tegen kost en

    > inwoning en misschien andere beginnende

    > nederlanders te helpen met hun Hostel, of huisjes

    > verhuur, BEGINNENDE TOERISTENBOOT of whatever…ik

    > ben echt een 'IDEEENKANON dus zeg, vraag of roep

    > en ik neem contact op. Groeten van en anderen ook

    > alvast geluk en succes toewensend van

    > RenéVeenstra, Wormerveer

  • Emjay

    Hoi Maxime,

    Wat een goede informatie geef jij.

    Woon jij in Uruguay? Wellicht zouden we eens contact kunnen hebben. Ik ga denk ik maar op wereldwijzer een thread aanmaken, want de op startpagina werkt het nogal onoverzichtelijk als men een reactie plaatst. Alles zit chronologisch door elkaar.

    http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=723388#post723388

    Emjay